تمسخر بر ارادۀ مردم؛ به آرای پاک مردم احترام کنید و دیگران را دلیل مشکل نیاورید
۳ جدی ۱۳۹۸ 152900 0 نظر منیژه اسدی

تمسخر بر ارادۀ مردم؛ به آرای پاک مردم احترام کنید و دیگران را دلیل مشکل نیاورید

کمیسیون مستقل انتخابات پس از حدود دو نیم ماه انتظار، نتایج نخستین انتخابات شش میزان را اعلان کرد.

براساس این اعلام؛ محمد اشرف غنی با کسب ۹۲۳ هزار و ۸۶۸ رای ( ۵۰٫۶۴ ) درصد، عبدالله عبدالله ۳۹٫۲۵، گلبدین حکمتیار ۳٫۸۵ درصد، رحمت الله نبیل ۱٫۸۶ درصد، فرامرز تمنا ۰٫۹۹ درصد، سید نورالله جلیلی ۰٫۸۵ درصد، عبدالطیف پدرام ۰٫۶۹ درصد، عنایت الله حفیظ ۰٫۶۲، محمد حکیم تورسن ۰٫۳۶ درصد، احمد ولی مسعود ۰٫۲۲ درصد، محمد شهاب حکیمی ۰٫۱۸ درصد، غلام فاروق نجرابی ۰٫۰۹ درصد و نور رحمان لیوال ۰٫۰۵ درصد آرا را به دست آورده است. با این حساب، محمد اشرف غنی، برندۀ دور اول انتخابات ریاست جمهوری شده است.

نامزدان هر کدام به نوبۀ خویش؛ این آرا را برخاسته از نتایج و آرای تقلبی خوانده و با آن مخالفت ورزیده اند. از جمله عبدالله عبدالله گفته است، این نتیجه را نمی‌پذیرد و از آرای مردم به دفاع خواهد کرد.

او گفته است: «اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری از سوی کمیسیون مستقل انتخابات بدون تفکیک آرای پاک از ناپاک مشروعیت ندارد. کمیسیون انتخابات بدون رسیده‌گی به خواست‌ها و اعتراضات هواداران ثبات‌وهم‌گرایی، تقلب‌های گسترده و سیستماتیک، برخلاف احکام صریح قانون و تصفیۀ بیش از ۳۰۰ هزار رای باطل و مشکوک، نتیجۀ نخستین انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده است. برای دستۀ ثبات‌وهم‌گرایی نتیجۀ استوار بر تقلب هیچ‌گاهی مورد قبول آنان نخواهد بود.»

گلبدین حکمتیار که تا روز دوشنبه هم سکوت اختیار کرده بود، با تدویر کنفرانس خبری همچنان مخالفتش را اعلان کرد. او گفته است: «کمیسیون مستقل انتخابات، بر اساس آرای تقلبی نتایج نخستین انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرده است. در این انتخابات بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار رای تقبلی به صندوق‌ها ریخته شده است. با این وجود، به خواست‌های اصلی دستۀ انتخاباتی ما پرداخته نشده است. هواداران حزب اسلامی توان دفاع از حق خود را دارند و هیچ‌گاهی نتایج تقلبی را نمی‌پذیرند. نیروهای خارجی هرگز حکومت خواستار آزادی را نمی‌پذیرند.»

علاوه بر این، مولانا محمد عبدالله کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات نیز نامۀ به کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی نوشته و نتایج نخستین را حاصل پروسۀ ناقص خوانده است. او نوشته است، خلاص فیصله نامه‌های این کمیسیون نیز بوده است.

براساس قانون انتخابات؛ نامزدان معترض تا سه روز بعد از اعلان نتایج انتخابات فرصت ثبت شکایات را دارند و این کمیسیون نیز تا دو هفته مجال رسیده‌گی به این شکایت‌ها را دارد. تا این دم؛ دسته‌های انتخاباتی محمد اشرف غنی، عبدالله عبدالله، گلبدین حکمتیار و رحمت الله نبیل شکایات شان را در کمیسیون شکایات انتخاباتی به ثبت رسانیده است.

متاسفانه بعضی تیم‌های مشخص انتخاباتی و برخی‌های شان حتی برابر با تذکره‌های جمع شده شان نیز رای نیاورده اند، در تلاش بدنام سازی این پروسه هستند. آنان با انتقاد بر عملکرد کمیسیون‌های انتخاباتی در واقع ارادۀ مردم را به مسخره گرفته و بار دیگر در تلاش گروگان گیری مردم هستند.

به نظر می‌رسد که معترضین دوباره شبکۀ معترض را برای مخالفت با نتایج انتخابات ساخته اند و حتی از درون کمیسیون نیز صدای ضد نتایج انتخاباتی بیرون شد. این ممکن نیست که هر کدام این نامزدان ناکام؛ حکومت را در ناکامی خویش مقصر بداند.

بگذارند که کمیسیون‌ شکایت‌های انتخاباتی و کمیسیون مستقل انتخابات در این خصوص عمل نماید و نتایج نهایی را براساس آرای پاک مردم اعلام نمایند.

گروگان گیری این پروسه به معنای تمسخر بر ارادۀ مردم افغانستان بوده که به هیچوجه به صلاح مملکت نیست.

مخکېنی ولسمشر عربي متحده اماراتو ته تللی 

Aug 18, 2021 29

د عربي متحده اماراتو حکومت وايي،‌ د انساني خواخوږي په اساس يې ولسمشر محمد اشرف غني او د هغه کورنۍ ته اجازه ورکړې ده چې د دوی پر هېواد ور کښته شي. 

امريکا د مخکېني افغان حکومت نهه نيم مليارډه ډالر کنګل کړي

Aug 18, 2021 29

د امريکا متحده ايالاتو د مخکېني افغان حکومت نهه مليارډه او پنځه سوه ميليونه امريکايي ډالر کنکل کړي ‌دي. 

د کندهار ملي راډيو د شريعت غږ په نوم خپرونې پيل کړې

Aug 14, 2021 29

د طالبانو لاس ته د کندهار تر لوېدو يوه ورځ وروسته، نن د کندهار ملي راډيو ټلوېزيون نوم اړول شوی او د شريعت غږ په نامه يې خپرونې پيل کړې دي.

ستاسې نظر

لټون

موږ په فېسبوک کې