امارت با حمله بر شهرها چه می‌خواهد؟
۶ حوت ۱۳۹۸ 142643 0 نظر منیژه اسدی

امارت با حمله بر شهرها چه می‌خواهد؟

طالبان در شرایطی که گفت‌وگوهای صلح با هیات امریکایی به ریاست زلمی خلیلزاد طبق میل شان به پیش می‌رود و نهمین دور آن به نهایی سازی متن توافق‌نامه انجامید، به میدان جنگ در کشور هنوز هم متوجه هستند و از شدت جنگ نکاسته اند.

جنگجویان طالب چهار شب پیش بر حومۀ شهر کندز حملات شدیدی را انجام دادند و به درگیری با نیروهای امنیتی و دفاعی پرداختند. در این جنگ علاوه به برخوردهای مسلحانه، دو حملۀ انتحاری نیز توسط دو انتحاری طالب انجام شد که متاسفانه از قهرمانان و افراد ملکی قربانی گرفت.

طالبان به دنبال شکست در کندز، حملۀ گروهی بر شهر پلخمری انجام دادند که تا دیروز هم دوام داشت. مقام‌های امنیتی گفته اند، جنگجویان این گروه از سه جهت شهر پلخمری را آماج حملات شان قرار دادند، ولی در اثر برخورد نظامی با نیروهای امنیتی و دفاعی عقب نشینی کردند، اما جنگ‌های پراکنده تا دیر زمانی دوام داشت.

براساس آمار و ارقام حکومت، در دو روز درگیری‌ها در مرکز بغلان، ۱۰۲ جنگجوی طالب کشته، ۵۷ تن زخمی و ۲۷ جنگجوی دیگر این گروه بازداشت شده ‌اند. منابع می‌گویند، طالبان با حمله بر پلخمری، تا یک کیلومتری مقام ولایت نیز رسیده بودند.

وزارت‌های دفاع ملی و امور داخله، هدف از شدت حملات طالبان بر کندز و همچنان بغلان را، انحراف نیروهای امنیتی و دفاعی از جنگ و عملیات‌های تصفیوی نیروهای امنیتی و دفاعی در شمال کشور خوانده اند.

روح الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع ملی گفته است: «نیروهای دفاعی همین حالا در ولایت‌های بدخشان و فاریاب در حال انجام عملیات تصفیوی و سرکوب طالبان بوده و این گروه به‌ خاطر مختل ساختن این عملیات خواستند، تمرکز نیروهای امنیتی را به سمت کندز و بغلان بکشانند. حملات طالبان بر شهرهای کندز و پلخمری، به هدف انحراف تمرکز نیروهای امنیتی و دفاعی از عملیات‌های دیگر در شمال کشور صورت گرفته است.»

طالبان در چند ماه اخیر حملات بر شهرها را شدت بخشیده اند. حملات خونین بر شهرهای فراه و غزنی در چند ماه گذشته و حملات بر شهرهای کندز و پلخمری از حملات تازۀ طالبان بر اهداف ملکی و نظامی شمرده می‌شوند. طالبان در دفعات قبل خوب می‌دانستند که توان حفظ و نگهداشت یک شهر را برای مدت زیادی ندارند و به همین علت بیشتر بر اطراف افغانستان متمرکمز بودند، اما حالا وضعیت تغییر کرده است.

یکی از موضوعات مورد بحث در مذاکرات صلح میان هیات‌های طالبان و ایالات متحدۀ امریکا، آتش بس میان گروه طالبان و حکومت افغانستان است. طالبان خوب می‌دانند که دیر نیست به یک توافق نهایی با نیروهای امریکایی دست یابند، آنچه به احتمال زیاد آتش بس با حکومت افغانستان را نیز به همراه خواهد داشت.

طالبان به هر طریق در تلاش هستند که با سقوط شهرها اراضی تحت حاکمیت خویش را وسعت بخشیده تا در صلح و جنگ حرف اول را بزنند. طالبان به همین علت سخت می‌کوشند تا قبل از آتش بس ممکن، برخی شهرها به خصوص در شمال کشور را سقوط داده و با تامین آتش بس، خود برای مدت زیادی برای آن حاکمیت نمایند.

این خواستۀ اصلی طالبان در حمله و سقوط شهرهای ستراتیژیک کشور است، اما نیروهای امنیتی و دفاعی هرچند در بخش رهبری آنان از مشکلات و نواقص خود را دارد، ولی سربازان دلیر این سرزمین در سرکوب دشمنان و غلامان بیگانه‌ها واقعاً عالی عمل کردند.

مخکېنی ولسمشر عربي متحده اماراتو ته تللی 

Aug 18, 2021 29

د عربي متحده اماراتو حکومت وايي،‌ د انساني خواخوږي په اساس يې ولسمشر محمد اشرف غني او د هغه کورنۍ ته اجازه ورکړې ده چې د دوی پر هېواد ور کښته شي. 

امريکا د مخکېني افغان حکومت نهه نيم مليارډه ډالر کنګل کړي

Aug 18, 2021 29

د امريکا متحده ايالاتو د مخکېني افغان حکومت نهه مليارډه او پنځه سوه ميليونه امريکايي ډالر کنکل کړي ‌دي. 

د کندهار ملي راډيو د شريعت غږ په نوم خپرونې پيل کړې

Aug 14, 2021 29

د طالبانو لاس ته د کندهار تر لوېدو يوه ورځ وروسته، نن د کندهار ملي راډيو ټلوېزيون نوم اړول شوی او د شريعت غږ په نامه يې خپرونې پيل کړې دي.

ستاسې نظر

لټون

موږ په فېسبوک کې