تهدید خاموش، اما بالقوه؛ داعش را اول تر ریشه‌کن سازید!
۱۵ قوس ۱۳۹۸ 139524 0 نظر منیژه اسدی

تهدید خاموش، اما بالقوه؛ داعش را اول تر ریشه‌کن سازید!

داعش  درست پنج سال پیش با حضور در شرق و برخی ولایت‌های دیگر در کشور، به درد سر حکومت و مردم افزود. جنگجویان داخلی و خارجی این گروه بر مردم بی‌گناه و بی دفاع در نفاط مختلف کشور ظلم و ستم کردند؛ تا اینکه در اثر سرکوب از سوی قهرمانان دلیر «نیروهای امنیتی و دفاعی» از ناروایی‌های شان کاسته شد.

با وجود سرکوب و تلفات جانی و خسارات مالی، این گروه هنوز هم در شرق کشور لانه دارد. گزارش‌های نشرشده حاکی از آنست که اعضای فراری این گروه از ولسوالی‌های ولایت ننگرهار؛ در جا جایی ولایت‌های کنر و نورستان آرام گرفته و هر لحظه احتمال فاجعه وجود دارد. از همان زمان؛ انتقاد نظریه پردازان و منتقدین نیز همین بود که حکومت در سرکوب این گروه غفلت می‌کند.

اما اخیراً وزارت دفاع ملی با پخش خبرنامه‌ای از کشته شدن ۴۳ عضو داخلی و خارجی این گروه در ولایت کنر خبر داده است. در خبرنامه این وزارت آمده است: «در دو عملیات جداگانه هوایی بر مراکز تعلیمی گروه داعش، درمنطقه دیگل سر واقع در ولسوالی چپه دره‌ ولایت کنر، در حدود ۴۳ تن از افراد این گروه کشته شده اند. در میان کشته ‌شده‌گان تعداد زیادی از شهروندان ازبکستانی و پاکستانی نیز وجود دارند. در این حمله هوایی، فردی به نام اسماعیل که شهروند ازبکستان بود و مسوولیت عمومی تروریستان ازبک را داشت، همچنان کشته شده است.»

هرچند این اقدام وزارت دفاع ملی در جهت سرکوب این تهدید خاموش گامیست بجا؛ اما بسیار دیر انجام شده است. وضعیت و موقعیت جغرافیایی ولایت‌های شرقی کشور به خصوص ولایت‌های کنر و نورستان برای تربیه و رشد گروه‌های تروریستی فوق‌العاده مساعد است. حکومت افغانستان فکر نکند که با این دو حمله هوایی و کشته شدن کم‌تر از پنجاه جنگجوی گروه داعش؛ از تهدید این گروه کاسته شده است.

وجود مراکز تربیوی و تعلیمی داعش که اخیراً در اثر حملات هوایی اردوی ملی از بین رفته، نشان می‌دهد که این گروه هنوز هم به صورت سیستماتیک و منظم سعی به جلب و جذب و همچنان طرح‌ریزی حملات تروریستی دارد. این گروه از همین جهت ولایت‌های دوردست چون نورستان و کنر را برای رسیدن به اهداف شوم خویش برگزیده است.

از سویی هم نشر پیام تازه ویدیویی منسوب به ابوبکر البغدادی خلیفه خودخوانده گروه داعش، نگرانی‌ها در باره احیای مجدد این گروه در شرق میانه و آسیای میانه را به بار آورده است.

در این ویدیو که درست پنج سال بعد از نشر نخستین بیان او در مسجدی در موصل عراق پخش شده، غرب تهدید گردیده است. بغدادی گفته است، عملیات بر ضد غرب یک نبرد طولانی بوده و انتقام خون اعضای این گروه که در سوریه و عراق کشته شدند، گرفته خواهد شد.

ابوبکر البغدادی همچنین با اشاره به انفجارهای اخیر در سریلانکا از این حملات به عنوان انتقام عملیات کشورهای غربی بر ضد نیروهای این گروه در منطقه باغوز واقع در شمال سوریه یاد کرده است.

ایالات متحده امریکا اما در واکنش به این پیام هجده دقیقه‌یی خلیفه خودخوانده گروه داعش گفته است، ایتلاف ضد داعش همچنان به پیگرد و دستگیری رهبران این گروه ادامه خواهد داد.

بغدادی هرچند در این پیامش از جنگ در افغانستان یاد نکرده، اما بعید است که در افغانستان دست زیر الاشه بنشیند. بغدادی چون رهبران فعلی و قبلی شبکه القاعده حالا به رهبر یک شبکه مخفی مبدل شده است. جا دارد که به صحبت‌های اخیر زلمی خلیلزاد نماینده خاص وزارت امور خارجه امریکا در خصوص تهدید این گروه نیز اشاراتی داشت. او در صجبت‌هایش صراحت داد که صلح با طالبان به معنای پایان جنگ در افغانستان نیست؛ چون هنوز داعش وجود دارد.

بدون شک هنوز هم ریشه‌های گروه منفور داعش نه در شرق میانه و نه هم در آسیای میانه به خصوص شرق افغانستان خشکیده است. این گروه و شبکه مخفی حالا به یک تهدید خاموش اما بالقوه مبدل گردیده است. وضعیت افغانستان برای جلب جنگجویان خارجی به گروه داعش کاملاً مساعد است و با نظرداشت آن باید راه‌های پیشگیرانه به آن جستجو شود.

دوام حملات هوایی بر مراکز تعلیمی، تربیوی و مخفی‌گاه‌های این گروه، فعال‌تر شدن شبکه‌های استخباراتی، انسجام و تشریک مساعی تمامی نیروهای داخلی و خارجی، جلوگیری از پیشرفت این گروه و در اخیر همکاری مردم لازمه‌های شکست گروه داعش در افغانستان است.

مخکېنی ولسمشر عربي متحده اماراتو ته تللی 

Aug 18, 2021 29

د عربي متحده اماراتو حکومت وايي،‌ د انساني خواخوږي په اساس يې ولسمشر محمد اشرف غني او د هغه کورنۍ ته اجازه ورکړې ده چې د دوی پر هېواد ور کښته شي. 

امريکا د مخکېني افغان حکومت نهه نيم مليارډه ډالر کنګل کړي

Aug 18, 2021 29

د امريکا متحده ايالاتو د مخکېني افغان حکومت نهه مليارډه او پنځه سوه ميليونه امريکايي ډالر کنکل کړي ‌دي. 

د کندهار ملي راډيو د شريعت غږ په نوم خپرونې پيل کړې

Aug 14, 2021 29

د طالبانو لاس ته د کندهار تر لوېدو يوه ورځ وروسته، نن د کندهار ملي راډيو ټلوېزيون نوم اړول شوی او د شريعت غږ په نامه يې خپرونې پيل کړې دي.

ستاسې نظر

لټون

موږ په فېسبوک کې