نیاز جدی به گام‌های عملی برای صلح؛ آتش بس در اولویت باشد!
۱۸ میزان ۱۳۹۹ 168901 0 نظر منیژه اسدی

نیاز جدی به گام‌های عملی برای صلح؛ آتش بس در اولویت باشد!

تلاش‌های صلح میان حکومت افغانستان و طالبان به ابتکار کابل، واشنگتن و شماری از کشورهای منطقه با تعیین زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور صلح افغانستان به تازه‌گی رنگ و بوی دیگری گرفته است.

پس از اعلام آماده‌گی پاکستان در خصوص کشاندن طالبان بر میز مذاکره، هیات دوازده نفری به ریاست عبدالسلام رحیمی، رئیس دفتر ریاست جمهوری، هیات هشت نفری گروه طالبان و زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا در امور صلح افغانستان به امارات متحده عربی سفر کرد تا مذاکرات صلح را انجام دهند.

گروه طالبان نیز در پی برگزاری این نشست اعلام کرد که مذاکره میان طالبان و نماینده‌های ایالات متحده امریکا برگزار شد.

طالبان در خبرنامه خود در باره نشست امارات، از حضور نماینده‌گان طالبان و ایالات متحده امریکا، نماینده‌های عربستان سعودی، پاکستان و امارات متحده عربی خبر داده اند، اما با هیاتی که از سوی دولت افغانستان اعزام شده بود، ملاقات نکرده اند.

اما حکومت افغانستان قبلا گفته بود که تمامی این تلاش‌های ایالات متحده امریکا در هماهنگی با حکومت افغانستان صورت می‌گیرد و هدف آن ایجاد تسهیلات برای گفتگوهای صلح و تامین واقعی این پدیده و ختم جنگ در کشور می‌باشد.

شورای عالی صلح افغانستان نیز؛ برگزاری نشست امارات را اولین گام عملی پاکستان در راستای صلح افغانستان عنوان کرده است.

هرچند جزئیات این گفتگوهای صلح در امارات متحده عربی تا هنوز فاش نشده، ولی به هر حال گامی مثبتی است در راستای عملی سازی صلح میان حکومت افغانستان و طالبان.

بعد از انتخاب زلمی خلیلزاد، به عنوان نماینده ویژه وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان مذاکره صلح افغانستان نیز تحرک بیشتر یافته‌است. آقای خلیلزاد تاکنون دو بار با مقام‌های طالبان در قطر دیدار کرده و چندی قبل نیز گفت که امیدوار است تا پیش از برگزاری انتخابات به نتیجه ملموسی دست یابد.

در این مرحله چند مورد لازم به ذکر است. نخستین امر حتمی؛ آتش بس میان طرف‌های درگیر در افغانستان است.

هرچند نقش حکومت افغانستان در مذاکرات صلح در ابهام قرار دارد، ولی به هر صورت جوانب دخیل بدانند که آتش بس امر حتمی است. شرایط ایجاب می‌کند که نخست باید آتش بس تامین گردد.

این نشست نیز راهی کوتاهی است برای رسیدن به یک آتش بس کوتاه مدت و متعاقباً درازمدت. صلح یک ضرورت است و رسیدن به آن هر قیمتی که باشد، ارزشش را دارد.

در صورتی که صلح تامین شود، با مصرف یک ماهه جنگ یک ولایت آباد خواهد شد. این صلح به قیمت خون پاک شهدای نیروهای امنیتی و دفاعی کشور و قربانیان ملکی بدست می‌آید. از اینرو، ما به هر حرکتی که در جهت تامین صلح انجام شود، از آن استقبال می‌کنیم.

تحرکات اخیر در پیوند به صلح پس از فشارهای ایالات متحده امریکا بر پاکستان به عنوان حامی و بانی طالبان به میان آمده است. 

پس از این تحرک، همین چند روز پیش وزیران خارجه چین و پاکستان نیز در کابل اعلام کردند که افغانستان را در راستای رسیدن به صلح همکاری خواهند کرد. وانگ یی، وزیر خارجه چین که در نشست سه جانبه وزیران خارجه افغانستان، چین و پاکستان صحبت می‌کرد، از گروه طالبان خواست که به روند گفت‌وگوهای صلح افغانستان بپیوندد و به چهار دهه جنگ این کشور پایان دهد.

از این وضع معلوم است که تا حدی اجماع منطقوی در پیوند به صلح آمده است، ولی مدیریت مدبرانه و صداقت کشورهای دخیل امری است لازمی.

مخکېنی ولسمشر عربي متحده اماراتو ته تللی 

Aug 18, 2021 29

د عربي متحده اماراتو حکومت وايي،‌ د انساني خواخوږي په اساس يې ولسمشر محمد اشرف غني او د هغه کورنۍ ته اجازه ورکړې ده چې د دوی پر هېواد ور کښته شي. 

امريکا د مخکېني افغان حکومت نهه نيم مليارډه ډالر کنګل کړي

Aug 18, 2021 29

د امريکا متحده ايالاتو د مخکېني افغان حکومت نهه مليارډه او پنځه سوه ميليونه امريکايي ډالر کنکل کړي ‌دي. 

د کندهار ملي راډيو د شريعت غږ په نوم خپرونې پيل کړې

Aug 14, 2021 29

د طالبانو لاس ته د کندهار تر لوېدو يوه ورځ وروسته، نن د کندهار ملي راډيو ټلوېزيون نوم اړول شوی او د شريعت غږ په نامه يې خپرونې پيل کړې دي.

ستاسې نظر

لټون

موږ په فېسبوک کې