عمر پدر طالبان بسر رسید
۱۱ عقرب ۱۳۹۷ 158283 0 نظر منیژه اسدی

عمر پدر طالبان بسر رسید

عمر مولانا سمیع‌الحق، پدر معنوی طالبان که یک عمر خدمت به ناروایان را روا داشت، در نهایت به شکل فجیحانه بسر رسید. پولیس پاکستان تائید کرده که مولانا سمیع‌الحق، رهبر جمعیت علمای پاکستان که به پدر معنوی طالبان افغانستان مشهور است، با ضرب و شتم چاقو در بستر خوابش به قتل رسیده است.

به نقل از پولیس، مهاجمان افراد ناشناس بوده‌‎اند و جمعه شب پس از حمله به خانه این مولانای پیر در شهر راولپندی پاکستان جان داد.

این مولانا مدرسه حقانیه را مدیریت می‌کرد، مدرسه‌ای که در آن صدها نفر از اعضای طالبان از جمله اساس‌گذاران این تحریک آموزش دیده‌اند. جالب‌تر اینکه، محافظ شخصی این مولانای پیر در هنگام حمله به او اصلاً دفاع نکرده ‌است. حکومت پاکستان دستور داده که در این خصوص تحقیق صورت گیرد.

مولانا سمیع‌الحق در زمان روی کار آمدن تحریک طالبان افغانستان و در این هفده سال اخیر در اکثریت مواقع از موقف این گروه دفاع کرده و همچنان از مخالفت و جنگ علیه حکومت افغانستان و نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان حمایت کرده و این نبرد خونین را روا خوانده بود. طالبان اندک پس از کشته شدن پدر معنوی شان واکنش نشان دادند.

در بیانیه‌این گروه، قتل مولانا سمیع‌الحق یک ضایعه‌ای بزرگ و دسیسیه دشمنان اسلام خوانده شده‌است.

طالبان در این بیانیه بدون اشاره به این که سمیع‌الحق چرا و به دست چه کسانی ترور شده، از خداوند برای قاتلان وی طلب سزای بزرگ کرده‌اند.

طالبان افزوده‌اند که مولانا سمیع‌الحق یک چهره مذهبی- سیاسی بود که در جریان جهاد افغانستان علیه شوروی با مردم افغانستان همکاری زیادی کرده و همیشه سخن حق را بیان می‌کرد، اما در کُل نظر مردم افغانستان در این خصوص چیزی دیگری است. از اینرو، رهبر جمعیت علمای پاکستان به دلیل این خیانت و خدمت به ناروایان «طالبان» یکی از چهره‌های منفور پنداشته می‌شود.

در واقع از دست رفتن این چهره پر نفوذ پاکستان در میان طالبان افغانستان می‌تواند سرآغاز یک بحران جدیدی برای گروه طالبان تلقی گردد، ولی این نکته را هم باید خاطر نشان ساخت که قتل‌های اخیر در افغانستان و پاکستان هیچ کدام تصادفی نبوده و همه از روی یک برنامه بزرگ انجام شده است.

شهادت جنرال عبدالرازق، عبدالجبار قهرمان و همچنان از بین رفتن پدر معنوی طالبان نشانگر آغاز یک بازی بزرگ و معامله بر منطقه و به خصوص افغانستان است. به نظر می‌رسد که حکومت‌های امریکا و پاکستان به عنوان کلیدی‌ترین بازیگران در پیوند به صلح در افغانستان به معامله‌ای دست یافته‌اند که پیش شرط آن از بین چهره‌های است که به نحوی مانع تحکیم صلح به سود ایالات متحده امریکا و پاکستان هستند.

در این قسمت لازم به ذکر است که خوشبینی‌های نسبت به صلح در افغانستان پس از ترور مولانا سمیع‎الحق، پدر معنوی طالبان به میان آمده است. این مولانا طالبان را به هر شکلی که می‌توانست، به یک گروه آشتی ناپذیر مبدل کرده بود و حالا با از بین رفتن او دریچه صلح باز گردیده است.

یک تحلیل قوی اینست که حالا با کشته شدن مولانا سمیع‌الحق با آنانی صلح خواهد شد که به هر طریق ممکن یا روسیه و همچنان بازیگران منطقوی دیگر نزدیک شده‌اند. در واقع این شکست روسیه خواهد بود.

به احتمال زیاد حالا که مادران طالبان بیوه شده، بخشی از این گروه به صلح با ایالات متحده امریکا و حکومت افغانستان دست خواهند یافت و چهره‌های موافق همچنان جبهات جنگ را گرم نگه خواهند داشت.

در این بازی که وارد فصل جدیدی گردیده، آنانی پیروز خواهند بود که هوشیارانه و محتاطانه به آن قدم گذاشته اند.

مخکېنی ولسمشر عربي متحده اماراتو ته تللی 

Aug 18, 2021 29

د عربي متحده اماراتو حکومت وايي،‌ د انساني خواخوږي په اساس يې ولسمشر محمد اشرف غني او د هغه کورنۍ ته اجازه ورکړې ده چې د دوی پر هېواد ور کښته شي. 

امريکا د مخکېني افغان حکومت نهه نيم مليارډه ډالر کنګل کړي

Aug 18, 2021 29

د امريکا متحده ايالاتو د مخکېني افغان حکومت نهه مليارډه او پنځه سوه ميليونه امريکايي ډالر کنکل کړي ‌دي. 

د کندهار ملي راډيو د شريعت غږ په نوم خپرونې پيل کړې

Aug 14, 2021 29

د طالبانو لاس ته د کندهار تر لوېدو يوه ورځ وروسته، نن د کندهار ملي راډيو ټلوېزيون نوم اړول شوی او د شريعت غږ په نامه يې خپرونې پيل کړې دي.

ستاسې نظر

لټون

موږ په فېسبوک کې