ضرورت خودشناسی بیشتر چیست؟
۴ جوزا ۱۳۹۸ 2855 0 نظر سرخط

ضرورت خودشناسی بیشتر چیست؟

ضرورت خودشناسی بیشتر چیست؟

ما تمام تمرکز خود را روی شناخت دیگران و تجزیه و تحلیل علایق و تواناییها و خلق آنها می‌گذاریم، در حالی که متوجه می‌شویم سال‌های زیادی از عمر ما گذشته و هنوز خود و درون خود را به خوبی کشف نکرده و نمی‌شناسیم.

خود­شناسی مزایای متعددی دارد، در ادامه به چند مورد از مهمترین آنها پرداخته و هر یک را به طور خلاصه توضیح می‌دهیم.

خوشحالی

زمانی که بتوانید بیان کنید چه کسی هستید، خوشحال‌تر خواهید ‌بود. علاوه‌براین، بیان خواسته‌های‌ شما باعث می‌شود بدانید که چه می‌خواهید.

احساس لذت از زنده‌گی

شما کارهایی را میکنید که دوست دارید و وقت خود را با دیگران میگذرانید که خودتان انتخاب کرده اید. بنابراین از زنده‌گی خود راضی هستید و احساس رضایت می‌نمائید.

تضاد درونی کم‌تر

هنگامی که اعمال بیرونی شما با احساسات و ارزش‌های درونی‌تان مطابقت داشته باشد، درگیری‌های درونی کم‌تری خواهید داشت.

درک بهتر دیگران

اگر شما خود را بشناسید، متوجه خواهید شد که خوب مطلق نیستید، شما هم در وجود خود ضعف‌ها و ناتوانایی‌هایی دارید.

از طرفی می‌دانیم که همه یک طور نیستند و حتی دوگانه‌ها هم از نظر اخلاقی و رفتار با هم متفاوت هستند، لذا این حق را برای دیگران قایل میشویم که همواره مطابق خواست و میل ما برخورد نکنند.

تصمیم‌گیری بهتر

هنگامی که خود را بشناسید، می‌توانید انتخاب‌های بهتر را در مورد همه چیز انجام دهید. از انتخاب‌های کوچک مانند انتخاب لباس گرفته تا انتخاب‌های بزرگ مانند انتخاب شریک زنده‌گی. شما می‌توانید راه‌های حل‌ را برای رفغ مشکلات متنوع زنده‌گی خود داشته باشید.

تعارض و درگیری درونی کمتر

کمی راجع ­به شخصیت خود فکر کنید. از بودن در جمع مزدحم و آشنایی با افراد جدیدتذ لذت می‌برید، یا وقت گذرانی با یکی دو نفر محدود و زنده‌گی بدون سر و صدا ؟ اگر شما درک درستی از خود و شخصیت خود داشته باشید، احتمالاً در کنار کسانی که آنان را نمی‌خواهید، نخواهید ماند.

هنگامی که ارزش‌ها و اولویت‌های خود را بشناسید، کمتر احتمال دارد که «بلی» بگوئید زمانی که که می‌خواهید «نه» بگوئید و به این ترتیب در برابر فشارهای اجتماعی مقاومت می‌کنید.

خود کنترلی

هنگامیکه خود را بشناسید، می‌دانید که چه چیزی به شما انگیزه می‌دهد تا در برابر عادت‌های بد مقاومت کنید و عادت‌های خوب را توسعه دهید. شما بصیرت خواهید داشت تا بدانید کدام احساسات و ارزش‌ها نیروی ارادۀ شما را فعال می‌کنند.

با خود صادق باشید

حتی اگر شما با این نشانه‌های مهم و حیاتی آشنا باشید، به سختی می‌توانید با خودتان صادق باشید، زیرا باورها و اعتقادات شما و جامعه، مدام در حال تغییر بوده و ممکن با چالش‌هایی روبه‌رو شوید.

اینکه سعی کنیم خودمان باشیم و خودمان را بهتر بشناسیم، حس بهتری به زنده‌گی‌ مان می‌دهد. عمل کردن به مواردی که در این مقاله معرفی شد، مسیر زنده‌گی شما را با تغییرات اساسی مواجه خواهد کرد، احساس آزادی و قدرت بیشتری می‌کنید و دقیق‌تر می‌توانید برای آینده برنامه‌ریزی کنید

که ښايست غواړئ سينګار سم وکړئ

Oct 15, 2019 29

سينګار لومړی له هغو کريمو پیل کړئ چې رنګ يې له پوست سره ورته وي؛ نو به مو پوست روښانه مالومېږي، که پوډري کریم استعمالوئ، لږ څه په غاړه هم وموښئ، که غاړه بې‌کريمو درنه پاتې شي، [...]

تر سترګو مو تورې حلقې تاو نه‌ شي

Mar 06, 2019 29

تر سترګو لاندې تورې حلقې عام شکایت دی، د تورو حلقو د جوړېدو او یا د تشدید ډېر عوامل دي خو دا تورې حلقې عموماً موقتي وي او د درملنې لارې چارې یې هم ډېرې او بېلابېلي دي.

له اضافي وېښتانو سره به څه کوئ؟

Oct 01, 2018 29

د مېرمنو له‌پاره د بدن پر ځينو برخو وېښتان يوه لانجمنه او اندېښمنوونکې ستونزه ده چې ډېری يې په پاکي، پل او نورو شيانو ختموي، خو د دې پر ځای چې دا وېښتان کم شي، ورځ تر بلې ډېرېږي [...]

دیدگاه شما

فیلدی بامشخصات (*) الزامی است.

جستجو

سرخط خبرهای پشتو

سرخط در فیسبوک