نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهوری
۲۸ جدی ۱۳۹۸ 3119 0 نظر حمید اسدی

نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهوری

نویسنده؛ حمید اسدی

آقای رئیس جمهور!

رشته‌ام ژورنالیزم است و از سال‌ها به اینسو در ادارات مختلف ایفای وظیفه می‌نمایم و هدفم بیان واقعیت‌های است که نتوانستم از آن چشم پوشی نمایم. برای نخستین بار، محمد جواد پیکار، رئیس عمومی اداره اسبق اراضی افغانستان را در نخستین جلسه هماهنگی برای تطبیق پروژه تاپی با نمایندۀ از ترکمنستان ملاقات کردم. در این ملاقات دیدم که رئیس عمومی اداره اسبق اراضی با چه شور و اشتیاق هدایات شما را که پیام آور شکوفایی اقتصادی برای افغانستان است، دنبال می‌کند.

از گزارش‌های که برای اطلاع رسانی در این وزارت به نشر رسیده است، دریافتم که ایشان تمامی امور مربوط به نظام زمینداری و شهرسازی در افغانستان را با صداقت، تعهد و خلوص نیت به پیش می‌برد.

به خاطر دارید که مصئونیت ملکیت به خصوص ملکیت‌های غیررسمی از جمله تعهدات شما بود و این مرد مدیر و دلسوز با پشت کاری که داشت، این تعهد شما را که زمانی خیال و مهال تلقی می‌شد، جامۀ عمل پوشاند. از برنامه ثبت ساحات غیررسمی شهری این وزارت صحبت می‌کنم.

هفتاد درصد شهرهای افغانستان هم اکنون غیرپلانی بوده و به صورت غیررسمی و خودسر انکشاف یافته است. من نیز در یکی از ساحات غیررسمی شهر کابل زنده‌گی می‌نمایم. آقای پیکار آستین بالا کرد و با تعهدی که داشت، خواست از یکسو هموطنان عزیزم را از تشویش بزرگ که همانا ترس از دست رفتن خانه بود، رهایی بخشد و از سوی هم تعهد شما را عملی سازد.

از تماس با این اداره دریافتم که تا اکنون از طریق همین برنامه بیشتر از ۸۰۰ هزار خانه غیررسمی شهرهای کابل، جلال آباد، مزار شریف، قندهار، هرات، فراه، نیلی و بامیان سروی و ثبت شده و به ۲۰ هزار ملکیت نیز سند توزیع گردیده است.

آقای رئیس جمهور!

به خاطر دارم که سال پار جهت پوشش خبری مراسم توزیع سند ملکیت به هرات رفتم. مردی را دیدم که یکجا با همسرش برای دریافت سند ملکیت خویش لحظه شماری می‌کرد. با دریافت سند ملکیت از چشمانش اشک جاری شد وگفت: «در ۸۰ سال عمرم این قدر خوشحال نبودم.»

شما تجربه و دانش کافی در امور زمینداری دارید و می‌دانید که حدود کم‌تر از ۴۰ درصد اراضی زراعتی در زمان آخرین شاه کشور سروی شد، اما این روند به علت نابسامانی‌های که رخ داد، از دوام باز ماند.

بر اساس هدایت شما و پشت کار آقای پیکار، این خواب با طرح برنامه بانک زمین دولتی به حقیقت پیوست و تا این لحظه که نامه را می‌نویسم، ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار جریب زمین دولتی در ۲۸ ولایت کشور سروی و شامل سیستم بانک زمین دولتی گردیده است. این دست‌آورد حاصل توجه شما و تعهد سرپرست وزارت شهرسازی و اراضی را نشان می‌دهد.

با این کار خوابی که زمانی در سر بود، به حقیقت مبدل شد. این مساحت زمین دولتی مصئون شد و حالا کسی جرات غصب آن را ندارد.

در لابلای برنامه‌های شما، تنظیم امور زمینداری از اولویت‌ها بود و به همین خاطر برای نخستین بار برنامه قیمت گذاری زمین و ملکیت‌های افغانستان (ALPIS) طرح و تطبیق شد.

دریافتم که تا اکنون به تعداد ۳۰ هزار نمونه املاکی از تمامی ولایات جمع آوری و ثبت سیستم ګردیده است. نتایج این برنامه را شما به خوبی می‌دانید، اما اشارۀ کوتاهی به آن دارم.

با تطبیق این برنامه سطح دسترسی به معلومات املاکی به گونه قابل ملاحظه بهبود یافته، فساد موجود در معاملات زمین و ملکیت‌ها از میان برداشته شده و عواید ملی به صورت شفاف جمع‌آوری می‌گردد.

ادارۀ اسبق اراضی افغانستان، در تطبیق دیدگاه‌های جناب شما در قسمت عرضه خدمات عام‌المنفعه به مردم از طریق تطبیق پروژه‌های حکومتی، نقش برازنده داشته که از آن چشم پوشی کرده نمی‌توانیم.

این اداره در زمانی که آقای پیکار در راس آن قرار داشت، حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار جریب زمین دولتی و شخصی را تصفیه و راه برای تطبیق صدها پروژه در سکتورهای مختلف را گشوده است. پروژه‌های که هم اکنون از طریق آن به مردم عرضۀ خدمات می‌شود، همه حاصل زحمات و تعهد این اداره می‌باشد.

علاوتاً زمینۀ انتقال بیشتر از ۳۰۰ هزار جریب زمین به جانب ادارات متقاضی فراهم شده و در راه خدمت به خلق الله با انرژی و تعهد تمام اجرای وظیفه نموده است.

فرمان ۳۰۵ شما بر پایۀ تعهد آقای پیکار با موفقیت در حال تطبیق است. تا اکنون ۵۰ هزار جریب زمین برای ورثه شهدای نیروهای امنیتی و دفاعی، عودت کننده‌گان و بیجا شده‌گان داخلی تشخیص گردیده است.

همین پشت کار او بود که حسب لزوم دید شما، در ماه قوس سال پار هجری خورشیدی به حیث سرپرست و نامزد وزیر شهرسازی و اراضی تقرر حاصل نمود.

این مرد مبتکر و ستارۀ درخشان نظام زمینداری در افغانستان، در نخستین روز کاری خویش از اعتماد شما قدردانی کرده و تعهد نمود که حفظ این اعتماد با انجام امور محوله در صدر اولویت‌های کاری‌اش قرار دارد و چنان هم شد.

با آمدن آقای پیکار در راس وزارت شهرسازی و اراضی، امیدها این بود که برای شهرسازی نیز دیدگاه بلندمدت می‌سازد و چنین هم کرد. تطبیق دیدگاه‌های جناب شما برایش در اولویت قرار داشته و پایبند ساعات کاری نیست.

او از زمانی که در راس وزارت شهرسازی و اراضی قرار دارد، تلاش زیادی به خرچ داده تا شهرسازی فعلی و عکس‌العملی را به نظام مدون و پلانی مبدل سازد. در یک سال اخیر، در اثر سعی و اهتمام او ۴۰ پلان تفصیلی ترتیب و بعد از منظوری از سوی شاروالی‌های مربوطه در حال تطبیق است.

این پلان‌ها برای ولایت‌های کابل، بلخ، هرات، قندهار، ننگرهار، زابل، پکتیا، پکتیکا، دایکندی، نورستان، لوگر، لغمان، جوزجان و قندهار ترتیب شده که به صورت تخمینی مبلغ ۵ میلیارد و ۷۴۰ میلیون افغانی از درک تطبیق آن برای بودجه دولت عاید به دست می‌آید. ضمناً، با ترتیب این پلان‌های تفصیلی، هزاران نمره رهایشی نیز ایجاد و به مستحقین خواهد رسید.

ترتیب پلان‌های انکشاف استراتیژیک برای شهرهای هرات، قندهار، مزار شریف، خوست و جلال آباد نیز اولویت‌های دیگر محمد جواد پیکار، به عنوان سرپرست وزارت شهرسازی و اراضی است. حدود شصت درصد کار این پلان‌ها تکمیل شده و دور نیست که نظام مدون برای شهرهای یادشده را نیز صاحب شویم.

آقای رئیس جمهور!

محمد جواد پیکار، برای نخستین بار بعد از ادغام تحت نام وزارت شهرسازی و اراضی، مرکز دیزاین افغانستان ایجاد و منبعد تمامی پروژه‌های ساختمانی به صورت منسجم از طریق همین مرکز طرح، دیزاین و تطبیق می‌گردد. من شخصاً ایجاد این مرکز را در طول تاریخ شهرسازی افغانستان، گام ارزنده تلقی می‌نمایم.

محمد جواد پیکار، شاید از نادرترین اعضای کابینۀ شما باشد و این امر در ساختار وزارت شهرسازی و اراضی مشهود و ملموس است. لذا نگذارید که شخصیت‌های چون این مرد حرف و عمل شکار توطیه‌ها گردد.

حمایت اعضای شورای ملی، فعالان مدنی و سایر مردم از سرپرست وزارت شهرسازی و اراضی، دال بر تعهد، صداقت، خلوص نیت و پشت کار و دست‌آوردهای موثر این مرد حرف و عمل است.

 

د اجراييوي برخې کورنۍ سياسي چارې ولشمسر غني ته پرېږدئ!

Apr 01, 2020 29

پيغام د افغانستان نوي پارلمان استازو ته وړاندې کوم، چې ډېرى يې لوستي او پوه ځوانان دي. زما په نظر د افغانستان په تاريخ کې لومړنى ځوان، د پخواني دستور خلاف د قومي متنفذينو او [...]

زلمي خليل‌زاد ته!

Mar 23, 2020 29

وايي د خليلزاد پلرنى ټاټوبى شين لغمان دى. پلار يې د ظاهر شاه بابا په وخت کې دولتي مامور و. د دندې لپاره مزارشريف ته لاړ او خليلزاد هم همالته په ۱۹۵۱ زيږديز کال کې وزيږېده.

پوهېږئ؛ چې نوی کال څنګه پيل کړو؟

Mar 20, 2020 29

خو له بده مرغه  چې ۹۵ سلنه کسان په ځانګړي ډول ځوانانو د کال په جریان کې هېڅ مشخص اهداف نه لري، دوی ټول کال بې هدفه تېر کړی وي، یا د هدف په ارزښت نه پوهېږي او یا دا چې ورته مهم نه [...]

دیدگاه شما

فیلدی بامشخصات (*) الزامی است.

جستجو

سرخط خبرهای پشتو

سرخط در فیسبوک